De Flying Dutchman is meer dan alleen geschiedenis maar de belichaming van het avontuurlijke reizen. Een noodzakelijk avontuur voor Nederlanders, wie het ondernemen en reizen in het bloed zit. Door veel exposure te genereren via massamediakanalen wordt de DC4 aantrekkelijk voor partners en sponsoren.
De stichting benadert in de eerste plaats de directe belanghebbenden bij de luchtvaart.
Daarnaast zijn er mogelijkheden om massamediale middelen aan te wenden om het grote publiek en daarmee sponsors te bereiken voor funding van dit bijzondere project.
Partners
In 2014 is begonnen met het onderzoek naar de kosten voor de inzet van het vliegtuig in het kader van 100 jaar Schiphol in 2016 en 100 jaar KLM, NLR en Fokker in 2019. De grote stakeholders (partners van de Nederlandse luchtvaartindustrie) zijn een belangrijke pijler om de meest aansprekende merken te koppelen aan dit initiatief. Een historisch vliegtuig biedt deze stakeholders de mogelijkheid om een feel good campagne te lanceren met nationale en internationale potentie. De activiteiten kunnen afgestemd worden op de smaak van de partner in combinatie met de media.
Industrie
De Nederlandse luchtvaart heeft vele MKB ondernemingen die toeleverancier zijn van subsystemen en onderdelen uit de luchtvaart. Deze bedrijven kennen een rijke historie en willen we graag betrekken bij de Flying Dutchman Foundation. De grensoverschrijdende mogelijkheden van de missies voor het bedrijfsleven kunnen deuren openen voor deze bedrijven, en daarnaast ontsluit de Flying Dutchman Foundation ongekende media-aandacht voor deze bedrijven.
Media
Live verslag doen van werkelijk unieke avontuurlijke reizen met een hoge belevingswaarde. In de sfeer van real-life programma’s in de sfeer van Expeditie Robinson, wie is de mol, 3 op reis, RTL travel. De authentieke reizen van de Flying Dutchman Foundation bieden volop mogelijkheden voor massamediale verslaggeving met diverse invalshoeken.
Behalve bedrijven zal financiering worden gezocht bij cultuur- en mediafondsen en de consument.
Meer informatie vindt u hier
Operatie
De Flying Dutchman Foundation wil en kan alleen haar operatie uitvoeren terwijl zij zich zelf de hoogst mogelijke veiligheidsstandaard oplegt.
In Europa zijn dat de EASA regels, de zelfde luchtvaart wetgeving waar ook bijvoorbeeld de KLM onder vliegt.
De DC-4 Skymaster is een 4-motorig vliegtuig ontworpen voor transatlantische vluchten.
In praktische uitvoering naar de certificatie in Europa heeft de FDF het volgende plan; de initiële onderhouds-check in Zuid-Afrika laten uitvoeren door onze partner Skyclass. We maken daarbij gebruik van hun kennis in het onderhoud aan de DC-4.
Bovenop de Zuid-Afrikaanse eisen, legt de FDF zichzelf de hoogst haalbare veiligheidsvoorwaarden op. Zichzelf committerend aan ICAO Anex 19 en de richtlijnen zoals gepubliceerd in EASA ORO Gen 200, Management System (SM)
Naast het onderhoud is de vliegvergunning belangrijk; Ook daar zullen we gebruik maken van de kennis van Skyclass om met die kennis naar de Nederlandse luchtvaart autoriteit te gaan.
De FDF streeft ernaar om haar DC-4 onder Europese regelgeving te opereren. De stichting zal de exploitatie uitbesteden.
Deze denkrichting en planning is getoetst bij KLM, IL&T en DDA.