Luchtreizen zijn gemeengoed geworden. Hoe anders was het 100 jaar geleden toen mensen van heinde en verre kwamen om in 1909 op de Klappenbergse Heide het eerste vliegtuig te zien opstijgen van Nederlandse bodem. Het eerste Nederlandse vliegtuig, De Spin van Anthony Fokker, vloog twee jaar later voor het eerst. Voor de Eerste en Tweede wereldoorlog was luchtvaart zoiets als ruimtevaart nu: high tech en bijna onbetaalbaar.
De plannen van de Flying Dutchman Foundation vinden hun kracht in de vier machtige Pratt & Whitney zuigermotoren van een Douglas DC-4 Skymaster. De DC-4 is een machtig lange afstands passagiersvliegtuig uit het pre-straaltijdperk. Het is het eerste viermotorige verkeersvliegtuig dat na de oorlog een belangrijke rol speelde in de opbouw van luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Echt internationaal vliegend erfgoed, met stevige Nederlandse wortels want de KLM’s naoorlogse vloot bestond geheel uit DC-3 en DC-4 toestellen.
Dit legendarische vliegtuig speelt een centrale rol in het terugbrengen van de sfeer uit de baanbrekende pionierstijd van de luchtvaart. De FDF heeft reeds een DC-4 verworven. De ZS-AUA is gebouwd in 1946 en verkeert in goede staat. Dit toestel zal straks volledig voldoen aan de modernste luchtvaartnormen en zal na een korte restauratieperiode een Nederlandse registratie krijgen en worden ingezet voor het veilig vervoeren van passagiers naar diverse wereldwijde sleutelplekken uit de geschiedenis.
Nederland – Amerika door de lucht: de eerste KLM-vlucht Amsterdam – New York, door Polygoon-Profilti (producent) / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Technische gegevens DC-4 Skymaster
Aandrijving: 4 × Pratt & Whitney R-2000, 1450 pk (1081 kW)
Topsnelheid: 450 km/h
Vliegbereik: 6839 km
Vliegplafond: 10.000ft (zonder drukcabine)
Lengte: 28,6 m
Spanwijdte: 35,8 m
Pax capaciteit: 50 pax in luxe configuratie.